Tips Interview / Temuduga Kerja dari Jobstreet


Assalamualaikum, hi.

Mai ada dapat email dari pihak Jobstreet mengenai tips-tips interview kerja. Menariknya tips ni diorang kumpul daripada feedback dari majikan-majikan yang diorang summarizekan dalam satu email. Jadi, aku fikir lebih baik aku kongsi kat blog ni okay. Jom kita mulakan...

1. Baca huraian kerja dan profil syarikat dengan berhati-hati supaya anda sedar butiran pekerjaan apabila majikan panggilan anda tentang permohonan anda. Jika iklan kerja tidak mengandungi maklumat yang cukup, meminta majikan untuk maklumat lanjut.

2.Ingat untuk catatkan nombor nama & kenalan recruiter dalam kes anda perlu untuk memanggil semula kemudian.

3.Persediaan untuk temu duga dengan mencari tahu lebih lanjut mengenai syarikat, pekerjaan dan industri.

4.Menepati masa untuk temuduga anda. Bawa resume, transkrip, sijil dan dokumen yang berkaitan dengan temuduga.

PENTING: Jika anda tidak dapat menghadiri temuduga yang disahkan atas apa jua sebab, anda perlu menghubungi majikan sekurang-kurangnya satu hari terlebih dahulu untuk membiarkan mereka tahu.

5.Menyimpan rekod kehadiran wawancara yang baik akan membantu untuk memastikan peluang untuk temuduga pada masa depan, sebagai majikan mempunyai hak untuk berkongsi "Tiada menunjukkan" dan rekod pembatalan lewat.

6.Jika anda tidak mempunyai butiran kenalan majikan, lihat di bawah Profil Syarikat di halaman Status Permohonan akaun MyJobStreet anda atau melihat dalam buku telefon atau Yellow Pages.

7.Menghantar majikan itu suatu Terima Kasih e-mel selepas temuduga.

8.Susulan dengan majikan mengenai status temuduga selepas dua atau tiga hari. Ini menunjukkan minat anda untuk kerja dan boleh meningkatkan peluang anda untuk berjaya.

Pada JobStreet.com, majikan mempunyai pilihan untuk menyenaraihitamkan anda jika anda gagal untuk menghadiri temu duga atau memalsukan data resume anda. Oleh itu, sentiasa bersikap profesional dan sopan. Kami ingin anda semua yang terbaik dalam pencarian kerja anda!

So, all the best wahai pemburu kerja sekalian, termasuklah aku,hihihi. 

Post a Comment

3 Comments

  1. Tq atas perkongsian, boleh dijadikan panduan akan datang.. ;)

    ReplyDelete
  2. @International Directory Blogspot thank you for inviting me, glad to join your community.

    ReplyDelete