Senaman Ringkas untuk Kekal Fit


Cakap pasal exercise pasti terbayang gym dan alatan bantu senaman yang berbagai jenis tu, then terfikir pasal duit yang bakal berterbangan sebab nak bayar yuran gym, dan juga malu tak berapa confident nak bersenam dekat gym nanti orang tengok kita yang paling tak fit dalam tu, pastu semua negative thinking tu berakhir dengan pergi tidur or cari desserts sebab nak hilangkan tension tengok berat badan makin meningkat. Fuh! Apa pun tak boleh, hahahaha. 

Jadi, kali ni aku nak share beberapa senaman ringkas yang korang boleh buat kat rumah je, dan tak perlu ada equipment apa pun untuk exercise, wah! Jangan beri alasan lagi. 

01. Bodyweight Squat


02. Incline Push-up


03. Hip Raise

04. Lunge

05. Plank 


Cubalah tahan seminit, kekekeke. Mampu tak?

Untuk setiap exercise tu korang repeat la sekurang-kurangnya 20 kali setiap jenis senaman dan selang selikan dengan rehat sebentar sebelum teruskan dengan jenis lain. Kemudian bila rasa dah fit sikit tu tambah la bilangan korang buat exercise tu, mengikut kemampuan. Okay?

Masih malas nak exercise, baca sebab sebab korang rasa susah nak exercise kat SINI, ada juga cara atasinya, senanglah kalau dah tahu sebab kenapa korang asyik mengelat je dari senaman so mesti ada penyelesaiannya, kan?  

Keep calm and stay fit!

Suka entry ini, klik gambar untuk menyumbang 8share Mai :D

Post a Comment

8 Comments

  1. Huhu memang betul fit. Tapi kena konsisten la buatnya huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihi, betul tu kak kinah,tapi ni kalau bt sekali tp bersungguh2 pun dah rasa dh ototnya sakit2 gitu.hahaha

      Delete
  2. ishhh,,,nk kena cari celah mana pulak time to get fit ni...mmg byk alasan pulak kita bagi konon tersangat sibuk nk exercise gitu...huhu

    ReplyDelete
  3. mek dari dlu fail bnda cam ni. tp senamrobik ade passion pulak :)

    ReplyDelete
  4. senanam ni unni amalkn time nk medaki kinabalu baru2 ni.. lepas tu da x buat..hahahaha

    ReplyDelete
  5. Semua kat atas akak buat dekat rumah, tapi buat sambil nangis haha....sebab penat nak mati. Nak istiqamah bukan senang dah buat senaman tetiba suami balik bawak fast food ko rasa akak cane??? sadis tul haha...

    ReplyDelete
  6. Zumba je boleh tak.. Lagi best.. Sambil senam sambil dengar lagu.. Hehehe..

    ReplyDelete
  7. Mai juga boleh download apps untuk workout.. Bila baca entry Mai ni. Datang pula idea untuk up entry berkenaan apps yang akak download untuk workout.

    ReplyDelete